post

Det här är Sebastian

Det här är Sebastian. Han är vår support på Zoezi och har jobbat hos oss sedan januari 2017. Han hjälper våra kunder med supportärenden och utbildning. Dessutom skriver han manualer som läggs ut på hemsidan och gör instruktionsvideor om Gymsystem för att det ska vara så enkelt som möjligt att komma igång. Han testar även nya funktioner innan de släpps till våra användare för att säkerställa att uppgraderingarna ska gå så smidigt som möjligt.

Sebastian bor har i Linköping med sin sambo men kommer ursprungligen från Åtvidaberg där han gick byggprogrammet.

Enligt han är det bäst med Zoezi kollegerna, idén bakom företaget och drivet alla har.

post

Nya saker på väg ut

Hoppas ni haft en bra sommar! Här har det varit full fart med flera stora saker som utvecklats, och vi kommer närmaste veckan att börja uppgradera alla kunder men de nya sakerna. En del av det som hänt kan ni läsa om här.

Kunder och personal – ett konto

Kunder och personal får nu ett sammanslaget konto. Det betyder att man inte behöver skapa ett separat kundkonto för att personal ska kunna få ett inpasseringskort. Personal kan nu med samma konto boka sig på pass eller göra köp i webbshoppen. I övre högra menyn finns det en knapp för att växla mellan personal- och medlemssidan. Genom att tilldela roller för en kund så kan den upphöjas till personal.

Rättigheter

Istället för modulbaserade rättigheter har vi nu ändrat till att vara handlingsstyrt. Varje behörighet beskriver en handling, exempelvis ”Visa statistik” eller ”Hantera kunder”. Roller har sedan flera behörigheter kopplade till sig. Det går även att lägga till nya behörigheter. I nuläget kan dessa användas till att styra vem som får ändra en grupp.

Skrivare för kassakvitto och passbiljetter

Kassan kan nu skriva ut smala kvitton på en kvittoskrivare (Star cloudPRNT krävs, kan köpas via oss se Tillbehör här på hemsidan och kontakta oss via 013 10 18 40 om ni är intresserade). Det går även att vid inpassering få kundens passbiljett utskriven på en sådan skrivare.

Avancerad sökning – filtersökning

Den avancerade sökningen från tidigare är tillbaka. Den än mer avancerade filtersökningen har flyttat till fliken ”Filtersökning”.

Förbättrad kortbetalning – 3D secure

Vi har nu stöd för kortbetalning med kort som kräver 3D Secure autentisering.

Rabatter – olika bokföringskonton för olika momssatser

För en rabatt går det nu att ställa in olika bokföringskonton för olika momssatser.

Hämta kundfordringar

Under Ekonomi > Fakturor finns nu en ny flik ”Kundfordringar”. Man kan då hämta samtliga obetalda fakturor/autogirofakturor vid en viss tidpunkt.

Grupper

Det går att lägga in kunder eller personal i olika grupper. Dessa kan i nuläget användas till att göra en bokning av en hel grupp.

Streckkodsläsare

Med hjälp av en streckkodsläsare kan man i kassan lättare hantera köp. (kan köpas via oss se Tillbehör här på hemsidan och kontakta oss via 013 10 18 40 om ni är intresserade)

Registrera antal sedlar och mynt i kassan samt rapportera avvikelser

I kassan kan man nu välja om antalet sedlar och mynt ska registreras vid öppning och stängning av kassan. Eventuell avvikelse loggas i behandlingshistoriken.

Inpasseringar

Från inpasseringsvyn finns nu en knapp för att snabbare komma till historiska inpasseringar.

Resursbokningstjänster och kategorier i flikar

Tjänster och kategorier har placerats i flikar för att ge bättre överblick över resursbokningen.

Blogg på framsidan

Zoezi:s nyheter på förstasidan har förbättrats.

Dela pass på sociala medier

Kunder kan nu enklare dela ett pass på sociala medier. I nederkant av varje pass finns knappar för att dela på Facebook, Twitter, e-post mm

Då vi nu är tillbaka från semestern på riktigt nu så kommer vi fortsätta hålla en hög utvecklingstakt och ni kan vänta er mer roliga och bra saker under hösten.

post

Det här är Viktoria

Det här är Viktoria. Hon är 37 år och jobbar som säljare hos oss.
Hon började på Zoezi under hösten 2015 och blev den första anställda efter ägarna och grundarna Markus och Mikael. På den tiden delade alla tre på ett litet kontorsrum på företagsinkubatorn Lead i Mjärdevi i Linköping. Under hennes första år hos oss ökade antalet kunder till Running Systems som vi hette då, med 100 % och omsättningen med nästan 400 %. Hon har jobbat inom säljbranschen sedan 1998 och kommer närmast från uppdrag som fältsäljare inom dagligvaruhandeln och detaljhandeln.
Hon bor i Norrköping och pendlar till kontoret i Tornby i Linköping när hon inte jobbar hemifrån eller gör kundbesök.

Det hon gillar bäst med Zoezi är den häftiga resan det inneburit att få vara med från starten av ett företag, att få bidra och sätta sin prägel under uppbyggnaden och den inkluderande attityden. Dessutom gillar kunderna verkligen produkten vi säljer och det är roligt att göra dem positivt överraskade.

Vi kommer snart att få klara oss utan henne eftersom hon vilken dag som helst kommer att gå på föräldraledighet men vi ser fram emot när hon kommer tillbaka.

post

Sommarjobbare på Zoezis kontor

Under sommaren har vi på Zoezi haft extra hjälp av våra två sommarjobbare Hannes och Niklas. Båda studerar Innovativ programmering på universitetet i Linköping.

Hannes är 21 år och flyttade till Linköping från Jät utanför Växjö inför kursstarten sommaren 2015 och vill bli webbutvecklare efter sin kandidatexamen.

Niklas är 22 år och flyttade först till Norrköping från södra Stockholm 2014 och sedan till Linköping när han påbörjade samma kurs som Hannes 2015. Efter sin examen vill Niklas helst bli IT-arkitekt med inriktning på att effektivisera servrar.

Det var inför vårterminen 2017 som Hannes och Niklas fick kontakt med Zoezi då vi i samarbete med deras universitet erbjöd en grupp studenter ett projektarbete. Hannes och Niklas nappade och tillsammans med sex andra ägnade de därför delar av terminen åt att utveckla en electronapp som skulle slå ihop de befintliga chromeapparna i Zoezis affärssystem.

Projektet föll väl ut och båda killarna blev erbjudna sommarjobb för att dels implementera den nya funktionen och dels jobba på nya, kommande funktioner i Gymsystem.

Under snart två och en halv månad har Hannes utvecklat vår efterlängtade funktion med BankID som tillåter våra anslutna träningsanläggningar att använda elektronisk signering när deras kunder lämnar ett autogiromedgivande direkt i vår webbshop och en koppling till SPAR (Statens personadressregister) vilket kommer att underlätta och effektivisera kundregistreringen i Gymsystem.

Niklas har under samma tid ägnat sig åt utveckling och integreringen med hårdvaran som krävs för att använda kvittoskrivare i kassan, biljettfunktioner till gruppträningen och en streckkodsläsare. Innan han påbörjar sitt sista år på universitet nu i augusti ska han bli klar med en funktion som ger personalen i träningsanläggningarna möjlighet att skicka ut inbjudningar till träningspass till utvalda kundgrupper.

På frågan vad de tycker om sitt sommarjobb framhåller de båda att de gillar lokalerna i Tornby och flexibiliteten som präglar Zoezis företagskultur. Det är högt i tak och de erbjuds stor frihet och förtroende både vad det gäller arbetstider och ansvar inför sina arbetsuppgifter.

Vi är glada över att ha haft dem hos oss och önskar dem lycka till med sin kandidatexamen!

Läs mer om vad BankID och SPAR innebär via länkarna nedan.

https://www.statenspersonadressregister.se/

https://www.bankid.com/

 

post

Ny uppdatering ute nu!

Nu har vi släppt den senaste versionen av Gymsystem.

Rapporter. Det går nu att skapa egendefinierade rapporter av olika slag. Listor med kunder, linjediagram med intäkter över tid, stapeldiagram över när flest besöker anläggningen eller heatmap för när på året flest bokningar görs är några exempel. Det går att göra avancerade filter för att få ut exakt den information som man vill ha. Rapporterna nås via Statistik > Rapporter. De ”gamla” rapporterna finns kvar, men under Statistik > Specialrapporter.

Kundflikar. Samtliga flikar under Kunder > Sök går nu att ställa in. Med samma kraftfulla grund som i rapportdelen kan man nu få fram exakt de kunder man är ute efter och sen spara sökningen som en kundflik. Kundflikarna kan även flyttas genom att dra och släppa med musen. Om en av kundflikarna som finns med i standarduppsättningen är ointressant, så är det bara att ta bort den.

Webbshop – Logga in. Om man väljer att Logga in vid genomförandet av köp i Webbshoppen så loggar man nu verkligen in och förblir inloggad efter att köpet är genomfört.

 Kassa – kasta kvitto. Det finns nu möjlighet att välja att kasta kvittot istället för att använda e-postskrivare, skicka e-post eller SMS.

Medgivanden. Tydligare meddelande på kundkortet om medgivande är skickat eller ej. Det går nu även att nå behandlingshistorik för medgivande via kundkortets knapp Autogiro > Behandlingshistorik.

Hör av er till vår support Sebastian om ni har några frågor: support@zoezi.se, 013-101840.

 

post

Kalender i Gymsystem

Med en enkel knapptryckning under arbetsschemat på startsidan kan du påbörja den automatiska synkningen av dina inbokade gruppträningspass och PT-timmar från Gymsystem direkt till din elektroniska kalender. Efter den första inställningen uppdateras alla händelser automatiskt fortsättningsvis och du kan på ett bekvämt sätt se dina arbetsuppgifter tillsammans med dina privata kalendernoteringar. Välj om det ska synkas till Googlekalendern eller till någon av de övriga, tex kalendern i Outlook.

post

Infofilmer på Youtube

Nu finns korta videofilmer över 13 av funktionerna i Gymsystem på Youtube med steg- för steginstruktioner. Lär er hur ni ställer in en fakturapåminnelse, en resursbokning eller söker i behandlingshistoriken. Fler filmer kommer laddas upp löpande och vi kommer dessutom att lägga upp samtliga instruktionsfilmer på vår hemsida och i hjälpavsnittet ”? Hjälp”, högst upp till höger i er inloggning i affärssysstemets personalsida.

Gå vidare till Zoezi Youtube kanal >>

 

post

Senaste versionen av Gymsystem

I går släpptes den senaste versionen av Gymsystem till samtliga kunder. En lista på de nya funktionerna har gått ut via e-post. Vi har bl.a förbättrat köfunktionen, varningssystemet och erbjuder ihopslagning av månadsavgifter.

Sedan tidigare kan personal och kunder använda sig av Gymsystems köfunktion vid fullbokade pass. Kunden får en köplats med turordning in på passet vartefter andra kunder avbokar sig. Antalet bokningsbara platser och avbokningsregler ställs in under respektive aktivitet och under Inställningar. Nytt fr.om 2017-04-24 är att kunden ser vilken köplats de tilldelats.

När kunden uteblir från en bokad aktivitet kan personalen tillämpa Gymsystems automatiska varningssystem. Ställ in önskat antal varningar som utdelas med önskat antal dagars bokningsspärr som följd under Inställningar. Nytt är att spärrad kund kan köpa loss sin bokningspärr mot en avgift och att personalen kan lägga till egna varningar manuellt för annat än frånvaro. Personalen ser dessutom vilken typ av aktivitet och datum som genererat varningarna.

Gymsystem räknar sedan tidigare ut hur stor del av den första månaden som ska debiteras när en kund tecknar medlemsskap. Nu finns möjligheten att slå ihop den första betalningen med nästkommande månadsavgift.

Här kommer listan i sin helhet:

 + Varningar visas nu tydligare på kundkortet. Det går att se vilket pass som gav upphov till varningen och det går att manuellt lägga till en varning, eller att avskriva en varning

+ Det går nu att logga in även om man pga varningar blivit spärrad från passbokning. Man kan dock inte boka sig på pass.

+ Det går att köpa sig fri från en spärr. Detta ställs in under Försäljning > Produkter > Spärravgift gruppträning > Visa i webbshop.

+ Meddelandet som skickas till kunder när ett pass ställs in är nu inställningsbart

+ Det går nu att skicka SMS/mail även till de som står i kö på ett pass

+ Köplats visas för kunderna

+ Det går att avboka sig hela vägen tills ett pass börjar om man står i kö

+ På kundkortet kan man nu enkelt se vilka betalningar som hör ihop med ett träningskort. Det går även att se behandlingshistorik relaterad till betalning eller träningskort. Från vyn med betalningar kan man även skapa nästa kommande betalning för att på så sätt kunna ta betalt i förskott för ett löpande kort.

+ Möjlighet att från kundkortet skicka välkomstmail igen. Notera att om texten i välkomstmailet innehåller kundens lösenord så sätts kundens lösenord om (eftersom lösenord aldrig sparas i systemet).

+ När ett okänt inpasseringskort länkas med en kund så visas en större dialog med fler fält för att enklare kunna matcha med rätt kund

+ Det går nu att skicka mailet med faktura igen, genom en knapptryckning

+ Faktureringsavgift går nu att ställa in under Inställningar > Allmänt > Faktura

+ Möjlighet att länka direkt till en viss dag i schemat på medlemssidan genom att lägga till ?fromDate=2017-05-01 t.ex.

+ Rabatter och presentkort går att dölja i utcheckningen på medlemssidan

+ Beskrivning av resurs är nu i HTML-format istället för text

+ Det går nu att visa när ett kundkonto skapades i systemet på kundkortet eller i excelexport

+ Rabatter i kassan är nu en dialog där man kan välja bland de rabatter som finns, eller skriva in valfritt belopp

Kontakta vår support på 013-101840 eller support@zoezi.se om ni vill veta mer!

 

post

Förändringar val av betalsätt

Två förändringar gällande val av betalsätt

Det är många som har frågat om varför det inte går att välja ett specifikt betalsätt till en produkt/träningskort och hur man markerar en betalning som betald.Efter den senaste uppdateringen så har vi tagit bort möjligheten att ställa in en specifik betalmetod på en specifik produkt/träningskort. För att vi skulle kunna lansera vår nya smidigare och förbättrade webbshop så var vi tvungna att ta bort det eftersom det orsakade problem om man köper fler saker som är kopplade till två olika betalsätt. Detta är någonting vi håller på att jobba för fullt med för att få tillbaka för vi vet att många utav er önskar denna funktion. Men just nu så finns den inte kvar.

Vi har även tagit bort alternativet som fanns tidigare där man kunde markera en betalning med okänt betalsätt. För att använda sig utav olika betalsätt när du ska markera en betalning så behöver du först skapa nya betalsätt som du kan använda, det gör du via Inställningar > Allmänt > Ekonomi. Förslagsvis så döper man dom till Kontant manuellt eller Kortbetalning manuellt beroende på vad man vill ha. Detta behövs göras eftersom vi inte har koll på att ni verkligen har fått in pengar, så det hänger helt på er att veta om innan ni markerar en betalning som betald.

Kontakta oss om ni vill ha mer information på 013-101840 eller support@zoezi.se

/Supporten

 

post

Aktivitetsstöd via APN

Nu kan ni om ni tillhör en förening i av de 50 svenska kommunerna som är anslutna till aktivitetesstöd via APN (digital närvaroregistrering), få ut aktuell rapport direkt från Gymsystem. Information om deltagare, aktivitet och instruktör sammanställs för vald period i en xml-fil som ni sedan kan skicka in digitalt till APN och söka bidrag. Frågor om APN besvaras av deras egen support men vi bistår gärna med information om hur ni får ut filerna från vårt system. support@zoezi.se