post

Det här är Mikael

Vart och hur bor du nu?
Bor sedan förra sommaren i ett hus i Krokek som ligger strax norr om Norrköping, nära fin orienteringsskog då jag är väldigt aktiv orienterare. Därifrån tar jag oftast buss eller tåg till kontoret eller ut till partners och kunder.

Var är du född och hur gammal är du?
Föddes i Falun i Dalarna och är fyllda 29 år, men har ofta ganska dålig koll på den siffran.

När kom du till Linköping och vad fick dig att flytta hit?
Utbildning?

Direkt efter gymnasiet bestämde jag mig för att plugga vidare och kom då in på Kommunikation- och Transportsystem, en utbildning på LIU, fast i Norrköping, och det var till Norrköping jag flyttade först. Ett år och ett sabbatsår med lite konsultande inom webbutveckling och funderande så gick flyttlasset igen och då till Linköping, för att påbörja min utbildning på Innovativ Programmering, där jag har en kandidatexamen ifrån 2012.

Hur föddes idén till företaget och hur gick det till?
Idéen kring ett verksamhetssystem för gym kom redan när jag flyttade till Linköping, då jag var bekant med de som driver gymmet i Åtvidaberg. De frågade om jag kunde bygga ett system åt dem, sagt som gjort så blev det så. Det blev den första versionen av Gymsystem, som sedan låg och rullade i ett antal år, innan det var dags att få fler förfrågningar och tankarna på att bygga det på riktigt dök upp.
På en orienteringsklubbresa till Hälsingland under sommaren 2013 så träffade jag Markus, och vi diskuterade och kom fram till att båda hade liknande planer på starta eget med någon typ av produkt/tjänst.
Efter väldigt snabb span på marknaden bestämde vi oss hösten 2013 att bygga något riktigt bra för träningsbranchen och här är vi idag.

Beskriv tiden sedan dess.

Det har hänt väldigt mycket, från att jag och Markus knackade lite kod vid sidan av andra jobb, suttit på 2 olika inkubatorer och haft flera andre idéer på att utveckla bolaget, så har vi nu egna ordentliga lokaler, 100-talet kunder och flera anställda, och en grymt bra produkt! Det har verkligen inte varit en lätt väg hit, man får känna sig stolt över vad vi åstadkommit så här långt, även om det är mycket kvar innan vi är där vi vill och ska vara.

Vilka arbetsuppgifter har du nu och vilken roll på företaget?
Min roll har varierat då jag första månaderna var utvecklare, men därefter varit VD i ett antal år. Och som VD i ett mindre växande bolag som Zoezi betyder det en salig blandning av arbetsuppgifter, tex. rekryteringar, support, sälj, bokföring, planering, uppföljning, partnerdialoger, produktdesign, test och mycket annat. Det har varit otroligt lärorikt men också väldigt tufft då det varit mycket nya saker att ta in och lära sig. Då jag kommer från utvecklarhållet och vi nu har valt att anställa en extern VD då vi tror att det kan få bolaget växa ännu bättre, så hoppas jag kunna gå tillbaka och fokusera mer på produktdesignen och kanske lite utveckling. Sen så kommer det säkert bli endel sälj och supportjobb närmaste tiden också.

post

Vi växer och söker nu en Säljare / Support

Vi fortsätter att växa och medan vi väntar på att vår nya VD ska börja i mitten av november så söker vi nu ännu en person till vårt team i Linköping. Personen vi söker ska primärt jobba med kundbokning och sälj och få bolaget att fortsätta växa. Rollen kommer också innebära arbete med Sebastian kring supporten vid tillfällen då det behövs. Systemet innehåller många olika funktioner och just ekonomidelarna har många kunder frågor kring så därför ser vi med fördel att den nya personen som kommer in kan vara ett stöd där. En stor del av arbetet är alltså att kunna förklara för såväl nya som befintliga kunder de olika ekonomifunktioner vi erbjuder, så som sidoordnad bokföring, autogiro genom servicebyrå och mycket mer.

Arbetet kommer utgå från vårt kontor här i Linköping. Annonsen ligger ute nu och vi hoppas på många sökande. Annonsen för säljare hittas på arbetsförmedlingen #21818777 eller för support arbetsförmedlingen #21848158 och ni är välkomna att sprida den vidare. Vi hoppas kunna få klart processen de närmaste månaden.

post

Signering med Mobilt BankID och olika betalsätt

Nu är det dags för ännu en uppgradering av systemet och det stora i denna release som kommer i helgen är att man nu har möjlighet att aktivera den nya modulen Avtal, som gör att kunderna själva kan signa sig för autogiro och signera avtal med hjälp av Mobilt BankID. Vi har även fått in den förlorade och efterlängtade funktionen där man har möjlighet att välja vilka betalsätt som ska vara möjliga att välja för vissa produkter. Mer om vad som kommer i denna uppgradering kan du läsa om nedan.

Signering med Mobilt BankID
Det kommer nu vara möjligt för era kunder att välja betalsätt autogiro i webbshoppen och signera medgivande online, helt utan er inblandning. Avtalet lagras digitalt. Ni kommer även ha möjlighet att via admingränssnittet lägga in nytt kontonummer och sen skicka en begäran till kundens telefon för signering av avtalet genom Mobilt BankID.
Ni kan även ladda upp PDF-filer under avtal och skicka till kunder för signering.
För mer information kontakta oss eller gå under Inställningar > hantera moduler i ert system och beställ Avtalsmodulen.

Olika betalsätt i webshoppen
Det går nu att ställa in vilka betalsätt som ska få användas på en produkt i Webshoppen. Det går exempelvis att begränsa ett visst träningskort till att endast kunna köpas med Autogiro. Eller en aktivitet bara ska kunna betalas med kort direkt online. Då vi även har stöd för swish handel så går det också välja som betalsätt i webshoppen, likt i kassan.

Förbättringar kring faktura
Nu finns det möjlighet att lägga till en fritextrad per produkt på fakturor, vilket gör det möjligt att lägga till kommentarer som syns på pdf fakturorna som skickas till kunden.

Uppdatering kring pass
Om man går in på ett gruppass så går det nu att se vilka som varit närvarande oavsett var i systemet. Detta gör att ni inte måste gå in i Närvaro eller plocka ut en specifik rapport för att se vilka som var på aktiviteten.
Det är nu även möjlighet att bjuda in kunder till pass, när inbjudan skickas så får kunden ett mail eller SMS med information och en länk dit kunden kan tacka nej eller tacka ja till att delta på aktiviteten, tackar den ja så bokas den även in.
Om ni gör ändringar på aktiviteter som personer redan är bokad på så kommer det nu upp förslag om att skicka ut meddelande för att informera de berörda.

Flera förbättringar
+ Födelseår och kön går att ställa in på kunder (inte längre krav på personnummer)
+ Nya tidsperioder för rapporter: 1 år bakåt, 2 år bakåt, 1 månad bakåt, 2 månader bakåt
+ Knapp för att skapa testutskrift till skrivaren
+ I dialogen där man kan skicka många SMS finns nu en kostnadsräknare
+ Kunna markera en person som har skyddade personuppgifter för att förhindra att den får information lagrad på sitt kundkort
+ Vid ändring av pris på löpande kort och man väljer att ändra på samtliga kort så ändras endast de betalningar som ligger utanför bindningstiden
+ Ett träningskort går nu att koppla till en grupp. Om man är medlem i gruppen så kan man utnyttja träningskortet

Vi ser framemot vidare arbete under hösten med ännu fler förbättringar utifrån era kunders önskemål och våra idéer om vad ett komplett och smart system ska innehålla.

post

Det här är Oleg

Det här är Oleg. Han är 32 år gammal och flyttade till Linköping från Ryssland med sin fru och sin dotter hösten 2016 för att börja jobba som utvecklare hos oss på Zoezi.
Sedan han började har vi kunnat utveckla Gymsystem ännu fortare och hans dagliga arbete går till stor del ut på att assistera vår teknikchef Markus. Just nu håller han på med några nya funktioner i kund- och personalkorten i Gymsystem samt arbeter med att förbättra driften så det blir enklare att skala upp och erbjuda samma prestanda även när vi fortsätter växa, dyker det upp någon bugg så är det han som snabbt löser dessa.

Det Oleg uppskattar mest med företaget är den vänskapliga atmosfären.

post

Det här är Sebastian

Det här är Sebastian. Han är vår support på Zoezi och har jobbat hos oss sedan januari 2017. Han hjälper våra kunder med supportärenden och utbildning. Dessutom skriver han manualer som läggs ut på hemsidan och gör instruktionsvideor om Gymsystem för att det ska vara så enkelt som möjligt att komma igång. Han testar även nya funktioner innan de släpps till våra användare för att säkerställa att uppgraderingarna ska gå så smidigt som möjligt.

Sebastian bor har i Linköping med sin sambo men kommer ursprungligen från Åtvidaberg där han gick byggprogrammet.

Enligt han är det bäst med Zoezi kollegerna, idén bakom företaget och drivet alla har.

post

Nya saker på väg ut

Hoppas ni haft en bra sommar! Här har det varit full fart med flera stora saker som utvecklats, och vi kommer närmaste veckan att börja uppgradera alla kunder men de nya sakerna. En del av det som hänt kan ni läsa om här.

Kunder och personal – ett konto

Kunder och personal får nu ett sammanslaget konto. Det betyder att man inte behöver skapa ett separat kundkonto för att personal ska kunna få ett inpasseringskort. Personal kan nu med samma konto boka sig på pass eller göra köp i webbshoppen. I övre högra menyn finns det en knapp för att växla mellan personal- och medlemssidan. Genom att tilldela roller för en kund så kan den upphöjas till personal.

Rättigheter

Istället för modulbaserade rättigheter har vi nu ändrat till att vara handlingsstyrt. Varje behörighet beskriver en handling, exempelvis ”Visa statistik” eller ”Hantera kunder”. Roller har sedan flera behörigheter kopplade till sig. Det går även att lägga till nya behörigheter. I nuläget kan dessa användas till att styra vem som får ändra en grupp.

Skrivare för kassakvitto och passbiljetter

Kassan kan nu skriva ut smala kvitton på en kvittoskrivare (Star cloudPRNT krävs, kan köpas via oss se Tillbehör här på hemsidan och kontakta oss via 013 10 18 40 om ni är intresserade). Det går även att vid inpassering få kundens passbiljett utskriven på en sådan skrivare.

Avancerad sökning – filtersökning

Den avancerade sökningen från tidigare är tillbaka. Den än mer avancerade filtersökningen har flyttat till fliken ”Filtersökning”.

Förbättrad kortbetalning – 3D secure

Vi har nu stöd för kortbetalning med kort som kräver 3D Secure autentisering.

Rabatter – olika bokföringskonton för olika momssatser

För en rabatt går det nu att ställa in olika bokföringskonton för olika momssatser.

Hämta kundfordringar

Under Ekonomi > Fakturor finns nu en ny flik ”Kundfordringar”. Man kan då hämta samtliga obetalda fakturor/autogirofakturor vid en viss tidpunkt.

Grupper

Det går att lägga in kunder eller personal i olika grupper. Dessa kan i nuläget användas till att göra en bokning av en hel grupp.

Streckkodsläsare

Med hjälp av en streckkodsläsare kan man i kassan lättare hantera köp. (kan köpas via oss se Tillbehör här på hemsidan och kontakta oss via 013 10 18 40 om ni är intresserade)

Registrera antal sedlar och mynt i kassan samt rapportera avvikelser

I kassan kan man nu välja om antalet sedlar och mynt ska registreras vid öppning och stängning av kassan. Eventuell avvikelse loggas i behandlingshistoriken.

Inpasseringar

Från inpasseringsvyn finns nu en knapp för att snabbare komma till historiska inpasseringar.

Resursbokningstjänster och kategorier i flikar

Tjänster och kategorier har placerats i flikar för att ge bättre överblick över resursbokningen.

Blogg på framsidan

Zoezi:s nyheter på förstasidan har förbättrats.

Dela pass på sociala medier

Kunder kan nu enklare dela ett pass på sociala medier. I nederkant av varje pass finns knappar för att dela på Facebook, Twitter, e-post mm

Då vi nu är tillbaka från semestern på riktigt nu så kommer vi fortsätta hålla en hög utvecklingstakt och ni kan vänta er mer roliga och bra saker under hösten.

post

Det här är Viktoria

Det här är Viktoria. Hon är 37 år och jobbar som säljare hos oss.
Hon började på Zoezi under hösten 2015 och blev den första anställda efter ägarna och grundarna Markus och Mikael. På den tiden delade alla tre på ett litet kontorsrum på företagsinkubatorn Lead i Mjärdevi i Linköping. Under hennes första år hos oss ökade antalet kunder till Running Systems som vi hette då, med 100 % och omsättningen med nästan 400 %. Hon har jobbat inom säljbranschen sedan 1998 och kommer närmast från uppdrag som fältsäljare inom dagligvaruhandeln och detaljhandeln.
Hon bor i Norrköping och pendlar till kontoret i Tornby i Linköping när hon inte jobbar hemifrån eller gör kundbesök.

Det hon gillar bäst med Zoezi är den häftiga resan det inneburit att få vara med från starten av ett företag, att få bidra och sätta sin prägel under uppbyggnaden och den inkluderande attityden. Dessutom gillar kunderna verkligen produkten vi säljer och det är roligt att göra dem positivt överraskade.

Vi kommer snart att få klara oss utan henne eftersom hon vilken dag som helst kommer att gå på föräldraledighet men vi ser fram emot när hon kommer tillbaka.

post

Sommarjobbare på Zoezis kontor

Under sommaren har vi på Zoezi haft extra hjälp av våra två sommarjobbare Hannes och Niklas. Båda studerar Innovativ programmering på universitetet i Linköping.

Hannes är 21 år och flyttade till Linköping från Jät utanför Växjö inför kursstarten sommaren 2015 och vill bli webbutvecklare efter sin kandidatexamen.

Niklas är 22 år och flyttade först till Norrköping från södra Stockholm 2014 och sedan till Linköping när han påbörjade samma kurs som Hannes 2015. Efter sin examen vill Niklas helst bli IT-arkitekt med inriktning på att effektivisera servrar.

Det var inför vårterminen 2017 som Hannes och Niklas fick kontakt med Zoezi då vi i samarbete med deras universitet erbjöd en grupp studenter ett projektarbete. Hannes och Niklas nappade och tillsammans med sex andra ägnade de därför delar av terminen åt att utveckla en electronapp som skulle slå ihop de befintliga chromeapparna i Zoezis affärssystem.

Projektet föll väl ut och båda killarna blev erbjudna sommarjobb för att dels implementera den nya funktionen och dels jobba på nya, kommande funktioner i Gymsystem.

Under snart två och en halv månad har Hannes utvecklat vår efterlängtade funktion med BankID som tillåter våra anslutna träningsanläggningar att använda elektronisk signering när deras kunder lämnar ett autogiromedgivande direkt i vår webbshop och en koppling till SPAR (Statens personadressregister) vilket kommer att underlätta och effektivisera kundregistreringen i Gymsystem.

Niklas har under samma tid ägnat sig åt utveckling och integreringen med hårdvaran som krävs för att använda kvittoskrivare i kassan, biljettfunktioner till gruppträningen och en streckkodsläsare. Innan han påbörjar sitt sista år på universitet nu i augusti ska han bli klar med en funktion som ger personalen i träningsanläggningarna möjlighet att skicka ut inbjudningar till träningspass till utvalda kundgrupper.

På frågan vad de tycker om sitt sommarjobb framhåller de båda att de gillar lokalerna i Tornby och flexibiliteten som präglar Zoezis företagskultur. Det är högt i tak och de erbjuds stor frihet och förtroende både vad det gäller arbetstider och ansvar inför sina arbetsuppgifter.

Vi är glada över att ha haft dem hos oss och önskar dem lycka till med sin kandidatexamen!

Läs mer om vad BankID och SPAR innebär via länkarna nedan.

https://www.statenspersonadressregister.se/

https://www.bankid.com/

 

post

Ny uppdatering ute nu!

Nu har vi släppt den senaste versionen av Gymsystem.

Rapporter. Det går nu att skapa egendefinierade rapporter av olika slag. Listor med kunder, linjediagram med intäkter över tid, stapeldiagram över när flest besöker anläggningen eller heatmap för när på året flest bokningar görs är några exempel. Det går att göra avancerade filter för att få ut exakt den information som man vill ha. Rapporterna nås via Statistik > Rapporter. De ”gamla” rapporterna finns kvar, men under Statistik > Specialrapporter.

Kundflikar. Samtliga flikar under Kunder > Sök går nu att ställa in. Med samma kraftfulla grund som i rapportdelen kan man nu få fram exakt de kunder man är ute efter och sen spara sökningen som en kundflik. Kundflikarna kan även flyttas genom att dra och släppa med musen. Om en av kundflikarna som finns med i standarduppsättningen är ointressant, så är det bara att ta bort den.

Webbshop – Logga in. Om man väljer att Logga in vid genomförandet av köp i Webbshoppen så loggar man nu verkligen in och förblir inloggad efter att köpet är genomfört.

 Kassa – kasta kvitto. Det finns nu möjlighet att välja att kasta kvittot istället för att använda e-postskrivare, skicka e-post eller SMS.

Medgivanden. Tydligare meddelande på kundkortet om medgivande är skickat eller ej. Det går nu även att nå behandlingshistorik för medgivande via kundkortets knapp Autogiro > Behandlingshistorik.

Hör av er till vår support Sebastian om ni har några frågor: support@zoezi.se, 013-101840.

 

post

Kalender i Gymsystem

Med en enkel knapptryckning under arbetsschemat på startsidan kan du påbörja den automatiska synkningen av dina inbokade gruppträningspass och PT-timmar från Gymsystem direkt till din elektroniska kalender. Efter den första inställningen uppdateras alla händelser automatiskt fortsättningsvis och du kan på ett bekvämt sätt se dina arbetsuppgifter tillsammans med dina privata kalendernoteringar. Välj om det ska synkas till Googlekalendern eller till någon av de övriga, tex kalendern i Outlook.