post

GDPR

Den 25 maj kommer en ny EU-förordning; GDPR. Den bygger på den tidigare lagstiftningen PUL (Personuppgiftslagen) men kommer innebära en del förändringar. Denna nya förordning reglerar hur ett företag får hantera personuppgifter och vilka rutiner som behöver finnas kring hanteringen.

Nedan finns information om hur Gymsystem anpassas för att underlätta för er att nå de nya kraven.
Personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde
Ni är personuppgiftsansvariga för de personuppgifter som ni samlar in från era kunder. Det innebär att ni är ansvariga för vilka uppgifter som samlas in, att ha ett personuppgiftsregister och hur dessa hanteras. Zoezi är personuppgiftsbiträde. Det innebär bland annat att vi ska agera enligt era direktiv (exempelvis om någon vill bli bortglömd). Precis som tidigare så ställer ni själva in vilken information ni väljer att samla in om era medlemmar.
Mer information till kunden
En av de grunder som får användas för att samla in personuppgifter är avtalsgrunden. Det vill säga att om ni har ett avtal med en kund har ni också möjlighet att samla in de uppgifter som behövs för att ni ska kunna fullgöra er del av tjänsten. Om era kunder köper medlemskap/träningskort via webbshoppen så godkänner de också era allmänna villkor. Ni lägger in en länk till era allmänna villkor under Inställningar -> Allmänt.
När kunden har gjort ett köp via webbshoppen kommer det att skickas en kopia på era allmänna villkor i det bekräftelsemejl som kunden får.
Förenklingar i systemet
GDPR ställer krav på hur programvara som hanterar personuppgifter ska vara utformad. Dessa krav uppfyller Gymsystem. Uppdateringar kommer göras inför den 25 maj som underlättar för er att hantera eventuella effekter av förordningen.
Om någon vill bli glömd kommer det nu bli enklare för er som administrerar i systemet att ta bort ett konto.
Om någon vill ha ut den information som finns om dem kommer det bli lättare för er som administratörer att plocka ut denna. Om någon begär ut sin information rör detta dock all information som ni har om personen och inte bara det som finns i Gymsystem utan även ex. mejl.Tänk också på att även det som ni skriver i journalfunktionen är sådant som kan begäras ut och ska vara relevant.
En funktion för automatisk rensning kommer att införas på sikt. Möjlighet kommer då att finnas att ställa in att systemet automatiskt ska radera konton för personer som inte varit kunder under en viss tid. Ni bestämmer naturligtvis själva om ni vill använda denna funktion eller inte.
Dessa förändringar kommer automatiskt läggas på era system och ni behöver inte göra någonting.
Medskick
Fundera igenom vilka personuppgifter ni idag samlar in och vilka som ni har ett syfte med att faktiskt spara. Tänk på att vissa personuppgifter (ex. hälsostatus) är av känslig karaktär vilket medför högre krav för att ni ska få lagra dessa. Spara de personuppgifter som ni behöver och kan motivera men inte mer än så.
Nya allmänna villkor
Vi kommer att uppdatera våra allmänna villkor. Det kommer bli tydligare vilka skyldigheter vi har gentemot er gällande hanteringen av personuppgifter och på vilket sätt vi jobbar för att uppnå de krav som ställs.
Om ni har några ytterligare frågor kring detta är ni varmt välkomna att höra av er!
post

2018-03-25 släpps den nya versionen

Nu på söndag 2018-03-25 uppdaterar vi alla system med nya fräscha funktioner. Samtliga funktioner kommer att finnas tillgängliga för samtliga kunder.
Import / export
Kunder, passtyper, kort, mm kan nu importeras och exporteras via Inställningar > Import. Det går att exportera data, uppdatera flera rader och sen importera den uppdaterade informationen. Detta förenklar om ni vill göra massändringar.
Lagerhantering
Det går att ange leverantör samt inköpspris för lagerförda varor. Lagerrapport har lagts till.
För att aktivera funktionen, välj ”Begränsat antal” på varje enskild produkt under Inställningar-> Försäljning ->Produkter. Därefter finns det möjlighet att fylla i inköpspris och leverantör. Under Statistik ->Rapporter finns sedan all information tillgänglig.
Förbättringar kring inpassering
Kör ni med Tidomat förinpassering kan nu nu köra Inpassering med kort/tagg + kod. Komplettera inpasseringen med kort med en fyrsiffrig kod som väljs av admin. Fungerar för både befintliga Tidomatcentraler och nya. Kontakta vår support för att aktivera funktionen!

Vi kör nu även igång pilotprojekt där vissa kunder kan öppna dörren via mobilen, håll utkik för mer information.

Flera förbättringar
+ Förbättringar av Min sida med mer information för medlemmarna. Medlemmen kan tex klicka på en inbokad aktivitet för att se mer information.
+För resurser, kunna hämta position från adress
+ Kunder/medlemmar kan hämta kalender och synka sina aktiviteter med sin mobil.
Kontakta vår support på 013-10 18 40 eller maila support@zoezi.se för mer information.
post

Ses vi på Träffpunkt Idrott?

Den 5-7 mars pågår Träffpunkt Idrott på Svenska mässan i Göteborg. Vi på Zoezi ställer ut med Gymsystem i monter A02-32. Hämta och skriv ut en fribiljett och kom och besök oss! Ta gärna med någon mer som behöver ett modernt affärssystem med bokning och betalning för träningsanläggningar. Varmt välkomna!

Läs mer och hämta er fribiljett här.

Zoezi är även en av 5 nominerade till Träffpunkt idrottspriset. Vi är så klart väldigt glada för det och håller tummarna för att vi ska gå hela vägen till seger. Det skulle vara väldigt kul om ni vill gå in och rösta på oss, Zoezi. Röstningen kan ni läsa om här.

post

Uppgradering på söndag 21/1

Nu är det dags för ytterligare en ny version av systemet. Förutom en del buggfixar finns också följande förändringar:

Intresseområden
Det är nu möjligt för medlemmarna att välja vilka intresseområden de har. Det kan exempelvis vara styrketräning, bollsport eller kost. Ni lägger in vilka områden de ska kunna välja bland. Ni kan sedan göra utskick till olika grupper beroende på vilket intresseområde de valt.

Kunden kan lägga in egna pass
Ibland kan det ju vara så att man önskar att ta del av alla sina kunders fantastiska erfarenheter. Nu är det möjligt för kunderna att lägga till egna pass som de kan hålla i. Obs, detta är inte en funktionalitet som ni måste använda. Ni ställer själva in per passkategori.

Kunder kan tillåtas kommunicera med andra inbokade på ett pass
Inför vissa pass kan det vara praktiskt om kunderna kan se vilka andra som kommer och kan kommunicera med varandra i förväg. Även detta är en inställning som ni själva väljer om det ska vara möjligt att göra eller inte.

E-post till passdeltagare
Möjlighet att ett e-post skickas till de som är inbokade på ett pass X timmar innan passet börjar.

Övriga förbättringar
+ Förbättring av godkännande av villkor
+ Medlemskort som medlemmar kan visa upp
+ Massutskick av E-post och SMS använder nu nya utskicksdelen
+ Förbättrad närvarohantering. Går nu att se närvaron direkt från passdialogen.
+ Fakturor matchas nu automatiskt om fakturanummer angetts och betalare och belopp stämmer

Vi är tacksamma för all den värdefulla feedback vi får från er och vill gärna att ni fortsätter med det. Om ni har några frågor får ni gärna kontakta vår support: support@zoezi.se, 013-10 18 40

post

Ny kursmodul och förbättrade utskick

Nu är det dags för nya uppdateringar av systemet. En stor nyhet denna gång är den nya modulen Kurser där det är möjligt att lägga kurser och event. Nu finns det även möjlighet att dela upp en faktura i en grupp och att delbetala fakturan.

Ny modul Kurser
Den nya modulen som går att aktivera i systemet gör det möjligt att lägga in kurser, event, resor och andra typer av arrangemang. Här kan du skapa aktiviteter som är över flera dagar eller månader, du kan även koppar flera pass till en kurs som kunden sen automatiskt blir inbokad på när den köper kursen. Det går även lägga till frågor och tilläggsprodukter som kunden erbjuds att köpa till smidigt vid event där ni kanske också vill sälja in en T-shirt eller träningskort. Den nya modulen kostar 99kr/mån.
Se en film om den nya kursmodulen här >

Utskick och nyhetsbrev
Nyheter kan läggas upp på medlemssidan. Det finns nu också en möjlighet för kunder att slå av utskick om de inte vill ha dem.

Kategorier för passtyper
Det går nu att ha fler kategorier än bara Gruppträning. Det är också möjligt att ställa in om kategorierna ska synas för kunden eller ej.

Faktura
Nu finns möjligheten att delbetala en faktura. Det går också dela en faktura med en grupp.

Övriga förbättringar
+ Inställning om kunder ska se vilka som är inbokade på pass. Inställning sker på kategori.
+ Mina sidor på medlemssidan har förbättrats med skulder, bokningar och inbjudningar
+ Automatisk förlängning av medlemskap
+ Rapporter: Det går nu att filtrera på “Passbokning > Träningskort” för att få ut vilket träningskort som användes för att göra en viss typ av passbokning
+ Det går att lägga till kommentarer när man accepterar eller nekar en inbjudan

Vi uppskattar alla era bra förslag som vi får in och kommer fortsätta att hålla en hög utvecklingstakt även under vintern. Om ni har några frågor får ni gärna höra av er till vår support: support@zoezi.se, 013 – 10 18 40

post

Det här är Mikael

Vart och hur bor du nu?
Bor sedan förra sommaren i ett hus i Krokek som ligger strax norr om Norrköping, nära fin orienteringsskog då jag är väldigt aktiv orienterare. Därifrån tar jag oftast buss eller tåg till kontoret eller ut till partners och kunder.

Var är du född och hur gammal är du?
Föddes i Falun i Dalarna och är fyllda 29 år, men har ofta ganska dålig koll på den siffran.

När kom du till Linköping och vad fick dig att flytta hit?
Utbildning?

Direkt efter gymnasiet bestämde jag mig för att plugga vidare och kom då in på Kommunikation- och Transportsystem, en utbildning på LIU, fast i Norrköping, och det var till Norrköping jag flyttade först. Ett år och ett sabbatsår med lite konsultande inom webbutveckling och funderande så gick flyttlasset igen och då till Linköping, för att påbörja min utbildning på Innovativ Programmering, där jag har en kandidatexamen ifrån 2012.

Hur föddes idén till företaget och hur gick det till?
Idéen kring ett verksamhetssystem för gym kom redan när jag flyttade till Linköping, då jag var bekant med de som driver gymmet i Åtvidaberg. De frågade om jag kunde bygga ett system åt dem, sagt som gjort så blev det så. Det blev den första versionen av Gymsystem, som sedan låg och rullade i ett antal år, innan det var dags att få fler förfrågningar och tankarna på att bygga det på riktigt dök upp.
På en orienteringsklubbresa till Hälsingland under sommaren 2013 så träffade jag Markus, och vi diskuterade och kom fram till att båda hade liknande planer på starta eget med någon typ av produkt/tjänst.
Efter väldigt snabb span på marknaden bestämde vi oss hösten 2013 att bygga något riktigt bra för träningsbranchen och här är vi idag.

Beskriv tiden sedan dess.

Det har hänt väldigt mycket, från att jag och Markus knackade lite kod vid sidan av andra jobb, suttit på 2 olika inkubatorer och haft flera andre idéer på att utveckla bolaget, så har vi nu egna ordentliga lokaler, 100-talet kunder och flera anställda, och en grymt bra produkt! Det har verkligen inte varit en lätt väg hit, man får känna sig stolt över vad vi åstadkommit så här långt, även om det är mycket kvar innan vi är där vi vill och ska vara.

Vilka arbetsuppgifter har du nu och vilken roll på företaget?
Min roll har varierat då jag första månaderna var utvecklare, men därefter varit VD i ett antal år. Och som VD i ett mindre växande bolag som Zoezi betyder det en salig blandning av arbetsuppgifter, tex. rekryteringar, support, sälj, bokföring, planering, uppföljning, partnerdialoger, produktdesign, test och mycket annat. Det har varit otroligt lärorikt men också väldigt tufft då det varit mycket nya saker att ta in och lära sig. Då jag kommer från utvecklarhållet och vi nu har valt att anställa en extern VD då vi tror att det kan få bolaget växa ännu bättre, så hoppas jag kunna gå tillbaka och fokusera mer på produktdesignen och kanske lite utveckling. Sen så kommer det säkert bli endel sälj och supportjobb närmaste tiden också.

post

Vi växer och söker nu en Säljare / Support

Vi fortsätter att växa och medan vi väntar på att vår nya VD ska börja i mitten av november så söker vi nu ännu en person till vårt team i Linköping. Personen vi söker ska primärt jobba med kundbokning och sälj och få bolaget att fortsätta växa. Rollen kommer också innebära arbete med Sebastian kring supporten vid tillfällen då det behövs. Systemet innehåller många olika funktioner och just ekonomidelarna har många kunder frågor kring så därför ser vi med fördel att den nya personen som kommer in kan vara ett stöd där. En stor del av arbetet är alltså att kunna förklara för såväl nya som befintliga kunder de olika ekonomifunktioner vi erbjuder, så som sidoordnad bokföring, autogiro genom servicebyrå och mycket mer.

Arbetet kommer utgå från vårt kontor här i Linköping. Annonsen ligger ute nu och vi hoppas på många sökande. Annonsen för säljare hittas på arbetsförmedlingen #21818777 eller för support arbetsförmedlingen #21848158 och ni är välkomna att sprida den vidare. Vi hoppas kunna få klart processen de närmaste månaden.

post

Signering med Mobilt BankID och olika betalsätt

Nu är det dags för ännu en uppgradering av systemet och det stora i denna release som kommer i helgen är att man nu har möjlighet att aktivera den nya modulen Avtal, som gör att kunderna själva kan signa sig för autogiro och signera avtal med hjälp av Mobilt BankID. Vi har även fått in den förlorade och efterlängtade funktionen där man har möjlighet att välja vilka betalsätt som ska vara möjliga att välja för vissa produkter. Mer om vad som kommer i denna uppgradering kan du läsa om nedan.

Signering med Mobilt BankID
Det kommer nu vara möjligt för era kunder att välja betalsätt autogiro i webbshoppen och signera medgivande online, helt utan er inblandning. Avtalet lagras digitalt. Ni kommer även ha möjlighet att via admingränssnittet lägga in nytt kontonummer och sen skicka en begäran till kundens telefon för signering av avtalet genom Mobilt BankID.
Ni kan även ladda upp PDF-filer under avtal och skicka till kunder för signering.
För mer information kontakta oss eller gå under Inställningar > hantera moduler i ert system och beställ Avtalsmodulen.

Olika betalsätt i webshoppen
Det går nu att ställa in vilka betalsätt som ska få användas på en produkt i Webshoppen. Det går exempelvis att begränsa ett visst träningskort till att endast kunna köpas med Autogiro. Eller en aktivitet bara ska kunna betalas med kort direkt online. Då vi även har stöd för swish handel så går det också välja som betalsätt i webshoppen, likt i kassan.

Förbättringar kring faktura
Nu finns det möjlighet att lägga till en fritextrad per produkt på fakturor, vilket gör det möjligt att lägga till kommentarer som syns på pdf fakturorna som skickas till kunden.

Uppdatering kring pass
Om man går in på ett gruppass så går det nu att se vilka som varit närvarande oavsett var i systemet. Detta gör att ni inte måste gå in i Närvaro eller plocka ut en specifik rapport för att se vilka som var på aktiviteten.
Det är nu även möjlighet att bjuda in kunder till pass, när inbjudan skickas så får kunden ett mail eller SMS med information och en länk dit kunden kan tacka nej eller tacka ja till att delta på aktiviteten, tackar den ja så bokas den även in.
Om ni gör ändringar på aktiviteter som personer redan är bokad på så kommer det nu upp förslag om att skicka ut meddelande för att informera de berörda.

Flera förbättringar
+ Födelseår och kön går att ställa in på kunder (inte längre krav på personnummer)
+ Nya tidsperioder för rapporter: 1 år bakåt, 2 år bakåt, 1 månad bakåt, 2 månader bakåt
+ Knapp för att skapa testutskrift till skrivaren
+ I dialogen där man kan skicka många SMS finns nu en kostnadsräknare
+ Kunna markera en person som har skyddade personuppgifter för att förhindra att den får information lagrad på sitt kundkort
+ Vid ändring av pris på löpande kort och man väljer att ändra på samtliga kort så ändras endast de betalningar som ligger utanför bindningstiden
+ Ett träningskort går nu att koppla till en grupp. Om man är medlem i gruppen så kan man utnyttja träningskortet

Vi ser framemot vidare arbete under hösten med ännu fler förbättringar utifrån era kunders önskemål och våra idéer om vad ett komplett och smart system ska innehålla.

post

Det här är Oleg

Det här är Oleg. Han är 32 år gammal och flyttade till Linköping från Ryssland med sin fru och sin dotter hösten 2016 för att börja jobba som utvecklare hos oss på Zoezi.
Sedan han började har vi kunnat utveckla Gymsystem ännu fortare och hans dagliga arbete går till stor del ut på att assistera vår teknikchef Markus. Just nu håller han på med några nya funktioner i kund- och personalkorten i Gymsystem samt arbeter med att förbättra driften så det blir enklare att skala upp och erbjuda samma prestanda även när vi fortsätter växa, dyker det upp någon bugg så är det han som snabbt löser dessa.

Det Oleg uppskattar mest med företaget är den vänskapliga atmosfären.

post

Det här är Sebastian

Det här är Sebastian. Han är vår support på Zoezi och har jobbat hos oss sedan januari 2017. Han hjälper våra kunder med supportärenden och utbildning. Dessutom skriver han manualer som läggs ut på hemsidan och gör instruktionsvideor om Gymsystem för att det ska vara så enkelt som möjligt att komma igång. Han testar även nya funktioner innan de släpps till våra användare för att säkerställa att uppgraderingarna ska gå så smidigt som möjligt.

Sebastian bor har i Linköping med sin sambo men kommer ursprungligen från Åtvidaberg där han gick byggprogrammet.

Enligt han är det bäst med Zoezi kollegerna, idén bakom företaget och drivet alla har.