1. Ring till kundtjänst på er internetbank och be att få öppna tjänsten BG autogiro. Se länk: https://www.bankgirot.se/tjanster/autogiro/Autogiro/. Notera kundnumret ni får hos bankgirot. Har ni redan har BG autogiro uppsatt med banken, kontakta bankgirot och ta reda på ert kundnr hos dem, https://www.bankgirot.se/kundservice/#contact
2. När servicebyråavtalet ska slutas kontakta till er bank och meddela saker nämnda nedan:
– Ändra tjänsten BG Autogiro;
– Zoezi ska ställas in som servicebyrå med servicebyrånummer 940286;
– Filskickningen ska göras med ny layout;
– Alla svarsfiler ska skickas dagligen (se till att det verkligen blir alla filer som har med autogiro att göra: medgivande, betalningar, osv);
– Stänga av bemyndigande-kravet;
– Be om 3-5 dragningsförsök vid autogirodragningar (för de fall det saknas pengar på kundens konto vid dragning);
– Meddela datum från när avtalet ska börja gälla.
3. Gör inställningar i Zoezi:
1. ”Inställningar” > ”Allmänt” > ”Autogiro”;
2. Fyll i BGC-kundnummer;
3. Fyll i Bankgironummer;
4. Välj om autogirofakturan ska skickas ut via e-post till kunder.
5. Meddela Zoezi support att ni vill starta tjänsten.
4. Om ni redan har aktiva medgivanden och betaluppdrag uppsatt på ert bankgiro så är det viktigt att betaluppdragen avslutas så det inte dras dubbelt för kunderna.
5. Medgivanden ska inte tas bort från bankgirot, utan dessa kan plockas ut i excel-format:
För smidigast hantering av autogirot rekommenderar vi att även köra med ”Fakturapåminnelse”
samt signering av medgivande med ”Mobilt BankID” och ”Utbetalningar”,
vilka kan du lägga till i ditt system via ”Tillvalsbutik”.
För att autogirot ska vara juridiskt bindande behöver medgivandet med underskrift sparas:
6. Medgivanden samlas ihop och går iväg automatiskt och upprättas i slutet utav månaden.
I detta fall har det kommit in en betalning till bankgirot utan, eller med fel inskrivet OCR-nummer.
När det sker matchas inte betalningen automatiskt utan det blir en okänd betalning som kräver handpåläggning av personal för att slås ihop med korrekt faktura:
Det tyder på att dragningen inte har gått igenom och betalningen har blivit misslyckad för det inte fanns tillräckligt med betalmedel på kontot när dragningen gjordes.
Betalningen hittas nu under ”Ekonomi”, ”Bekräfta betalningar”, ”Misslyckade” för att skicka iväg dem igen:
Dessa betalningar kommer då att skickas iväg direkt till banken för dragning omgående.
Om en kund saknar medgivande så går det inte bekräfta betalningen. Istället dyker den personen upp under ”Ekonomi” > ”Saknade medgivanden”:
_______________________________________________________
Fakturapåminnelse skickas ut till kunden 10 dagar efter förfallodatumet, och en andra påminnelse skickas ut efter 30 dagar.
Det går att justera dessa dagar samt summa under ”Inställningar” > ”Allmänt” > ”Fakturapåminnelse”.
Påminnelsehantering är ett extraval som aktiveras via ”Tillvalsbutik”.
_______________________________________________________
– Du behöver alltid ange clearingnummer och kontonummer.
– Mellanslag, bindestreck och punkter ska inte anges när du skriver in clearingnummer och kontonummer.
– Fyll i ditt personnr eller dubbelkolla att personnr är korrekt angivet.
Om medgivandet inte godkänns
– Dubbelkolla ditt clearingnummer och kontonummer
– Är det ett transaktionskonto du angett? Det kan inte vara ett sparkonto.
– Är du kontoinnehavare?
– Personnr som angetts på profilen vid upplägg måste matcha med personnr på bankkontot.
– Om autogiro på företag måste organisationsnummer stå för bankkontot.
– Om du anger personnr kan det inte vara ett organisationsnummer som står för kontot.
– Du behöver ha täckning på kontot vid förfallodatum.
Så ska kontonumret skrivas för olika banker:
Bank | Clearingnr | Antal siffror kontonr |
---|---|---|
Swedbank | 8000-X 8999-X Ange alltid 5 siffror utan bindestreck | 10 Om kontonr är färre än 10 siffror, fyll på med nollor före så kontonr blir 10 siffror totalt. |
Swedbank | 7000-7999 | 7 |
Handelsbanken | 6000-6999 | 9 Om kontonr är färre än 9 siffror, fyll på med nollor före så kontonr blir 9 siffror totalt. |
Länsförsäkringar | 9020-9029 3400-3409 9060-9069 | 7 |
Nordea | 1100-1199 1401-2099 3000-3399 3410-4999 | 7 |
Nordea personkonto | 3300 | 10 |
SEB | 5000-5999 9120-9124 9130-9149 | 7 |
Amfa Bank | 9660-9669 | 7 |
Avanza Bank | 9550-9569 | 7 |
Bluestep Finans | 9680-9689 | 7 |
BNP Paribas Fortis | 9470-9479 | 7 |
Citibank International Plc, Sweden Branch | 9040-9049 | 7 |
Danske Bank A/S, Sverige Filial | 1200-1399 2400-2499 | 7 |
Danske Bolån | 1200-1399 | 7 |
DNB Bank ASA, filial Sverige | 9190-9199 | 7 |
Forex Bank AB | 9400-9449 | 7 |
ICA Banken | 9270-9279 | 7 |
IKANO Banken | 9170-9179 | 7 |
Lån og Spar Bank Sverige | 9630-9639 | 7 |
Marginalen Bank | 9230-9239 | 7 |
Nordax Bank AB | 9640-9649 | 7 |
Nordea - PlusGirot | 9500-9549 9960-9969 | 10 |
Nordnet Bank | 9100-9109 | 7 |
Resurs Bank AB | 9280-9289 | 7 |
Royal Bank of Scotland | 9090-9099 | 7 |
Santander Consumer Bank AS | 9460-9469 | 7 |
SBAB | 9250-9259 | 7 |
Skandiabanken AB | 9150-9169 | 7 |
Sparbanken Syd | 9570-9579 | 10* |
Sparbanken Öresund | 9300-9349 | 10* |
Observera att vissa lokalkontor kan ha avvikande clearingnummer som frångår formaten angivna ovan (t.ex. Swedbank i Trosa och Kungsportsavenyn i Göteborg använder fem siffror i sitt clearingnummer).