facebook Autogiro utan Servicebyrå – Gymsystem

Autogiro utan Servicebyrå

För att få bästa möjliga upplevelse så rekommenderar vi er att uppgradera så att vi skickar och tar hand om era filer automatiskt. Läs mer om det under Autogiro servicebyrå och kontakta oss för mer information.

Autogiro

  • Kontakta din bank
  • Lägg upp ett nytt autogiro på en kund
  • Skicka filerna till banken
  • Ändra belopp
  • Återskapa borttaget betalningsuppdrag
  • Misslyckade autogirodragning

Kontakta din bank

För att upprätta en kommunikation med Autogirocentralen behöver du först kontakta din bank. I nuläget är det banken som sköter detta. Ni kommer att ladda upp era autogirouppdrag hos er internetbank varje månad. Ha era företagsuppgifter redo. Be att få samtliga svarsfiler. Vi rekommenderar även att ni ber om 3-5 transaktionsförsök.

Lägg upp ett nytt autogiro på en kund

Be kunden fylla i sina bankuppgifter och underteckna ett autogiromedgivande. Ett formulär för utskrift hittar ni hos er internetbank eller här: http://www.bgc.se/kundservice/e-formular/autogiroanmalan—medgivande-till-kontonummer/

Under ”Information” högst upp i Zoezis kundkort återfinns Autogiro. Klicka på knappen och fyll i formuläret med kundens bankuppgifter > Lägg till.
Innan autogirot kan börja användas måste det först godkännas av banken. Se nästa punkt ”Skicka filer till banken”.

Skicka filer till banken

Zoezi kommer inom kort att ta över filkommunikationen mellan er som användare av autogirotjänsten och Bankgirocentralen. Fram till dess behöver filerna lassa upp på er internetbank

Både nya medgivanden och kommande dragningar återfinns under Ekonomi > Autogiro > Skapa fil. Klicka på ”Skapa fil med medgivanden” eller ”Skapa fil med betalningar” för att sammanställa. Filerna lagras lokalt på datorn och syns nere i det vänstra hörnet. Du återfinner dom även under Dokument > Nedladdningar i din dator. (Viss avvikelse kan förekomma)
På din internetbanks hemsida hittar du en funktion där du kan ladda upp filerna. Det tar ungefär 2 dagar innan du kan hämta hem en svarsfil som du sedan laddar upp i Zoezi. Tänk på att de nya medgivandena behöver bekräftas av banken och hämtas i en svarsfil innan de kan skickas med de befintliga autogirodragningarna.
Vi rekommenderar att filerna skickas i god tid innan slutet av månaden.

Alla banker har olika tillvägagångssätt. Kontakta deras support om ni behöver ha hjälp med filuppladdningen och hämtningen av deras svarsfiler.

Misslyckade autogirodragningar

Vi rekommenderar att ni ber banken göra 3-5 dragningsförsök om det skulle saknas medel på kundens konto. Därefter kommer betalningsuppdraget tillbaka som misslyckat med svarsfilen. Misslyckade autogirodragningar kommer automatiskt att försökas genereras kommande månad igen. De skickas samtidigt som de ordinarie betalningarna. Vid brådskande fall kan filerna skickas igen tidigare varpå betalningsuppdraget kommer att försöka genereras tidigare.

Autogirodragningar fungerar även som fakturor. Klicka på den obetalda autogirofakturan i kundkortet hos den aktuella kunden med misslyckad autogirodragning. Hämta hem den (pdf) och öppna. Spara ner den och skicka pdf:en i ett mejl eller skriv ut den i pappersform. Be kunden ange OCR-numret och betala in beloppet till kontonumret som står angivet längst ner i dokumentet. Betalningen kommer då att registreras som betald och finns med i nästa filhämtning.

Ändra belopp

Eftersom alla autogiron uppdateras varje månad finns utrymme att ändra belopp, lägga till transaktioner, ta bort ett medgivande eller betala på annat sätt innan filerna skickas till banken. en kund med ett autogiromedgivande kan välja att betala flera saker via sitt autogiro. Så länge ni erbjuder autogiro som betalsätt på det som köps. Månadsbeloppet ändras då tillfälligt och läggs på kommande dragning. Kundern får alltid en avisering via epost på samtliga transaktioner.

För att ändra summan på en kunds kommande dragning, tex vid en tillfällig rabatt eller felskrivning kan personalen gå in under Ekonomi > Autogiro > Skapa fil > Kommande betalningar. Klicka på betalningen som ska ändras och ange ett nytt belopp. Under träningskortets bindningstid kan beloppet bara ändras för en transaktion i taget. Därefter kan träningskortets kostnad ändras för samtliga kommande transaktioner.

Återskapa borttaget betalningsuppdrag

I särskilda fall kan man återskapa ett av misstag borttaget betalningsuppdrag. Via kundkortet kan man klicka på träningskortet som är knutet till autogirot. Klicka på Ändra och byt sedan datumet i fältet ”Betalningar skapade fram till”. Ange ett datum som inföll efter föregående genomförda betalning men innan den som av misstag tagits bort. Förslagsvis den siste samma månad som föregående betalning. På så sätt kommer systemet att generera en ny betalning med samma villkor.