0.1. Om en del E-post fält är ifyllda med kombinationer som t.ex. inte inkluderar ”@”, ”.” eller innehåler ”ö”,”ä”,”å” – sådana ”E-post” behöver rensas eller ersättas med giltiga E-post.
0.2. Markera dubbletter och bestämma vem som verkligen tillhör respektive E-post då inte går att använda samma E-postadress som användarnamn för flera kunder i samma system.
0.3. Fält ”Användarnamn” i vårt system är obligatorisk. Skapa en ny kolumn med namn ”Användarnamn” och kopiera dit info från kolumnen ”E-post”. Därför är det viktigt att de kunder som har inte giltiga e-post får användarnamn t.ex. i format ”förnamnefternamn”.
0.4. Om ert nya system har tillvalet ”Fleranläggningsstöd” aktiverat – skapa och fyll i även en kolumn ”Hemanläggning” (id i systemet för respektive anläggningar).
0.5. Alla aktiva kunder kommer att besöka er någon gång och då är det smidigast för de både att passera in och hinna i tid till sina pass om de redan ska finnas i vårt system. Detta även om de saknar några uppgifter som enkelt går att komplettera antingen av själva slutanvändaren online på medlemsidan (om de har giltig E-post) eller av receptionens personal vid närmaste besök.
Om ni vill undvika att importera kunder utan personnummer till kundregister – klipp ut sådana rader till en separat fil.
0.6. Om bland kunder finns även företag – fyll i ”1” eller ”true” i kolumn ”Företag” för sådana rader.
0.7. Kolumn ”Namn” kommer att importeras:
– för företag – som företagsnamn
– för privatpersoner (om kolumner ”Förnamn” och ”Efternamn” är tomma): första ordet som Förnamn, resten – som Efternamn.
0.8. Filtrera och ta bort tomma rader.
Nu kan du utföra andra typer av importen: