post

NY VERSION SÖNDAG 2018-09-02

Trots semestertider har utvecklingen hos Zoezi gått på för fullt!

Nu på söndag uppdaterar vi alla system med nya funktioner och anpassningar. Samtliga kunder kommer få tillgång till alla nya funktioner.

Uppdateringen innebär bland annat möjligheten att erbjuda periodkort, förbättringar i kurshanteringen, förenkling och nya anpassningsmöjligheter i ekonomidelen, uppdateringar på medlemssidan och mycket mer!

 

Periodkort

- Det går nu att skapa periodkort, eller kort baserat på bestämda datum. tex sommarkortet som giltigt 1/6 till 31/8. Oavsett när under perioden kortet köps kostar det lika mycket. Detta läggs till under Inställningar > Försäljning > Träningskort. På kortet checkas det i att det är ett periodkort och datum anges för att anpassa den tid kortet ska gälla.

Ekonomi

- Man kan nu ställa in ett annat betalvillkor än standard när man från adminsidan lägger till ett träningskort på en kund. Betalvillkoret som anges gäller för den kundens specifika träningskort.

- Betalsättet ”Okänt” har nu döpts om till ”Betalsätt väljs senare” för att minska eventuell förvirring. Det betyder helt enkelt att kundens betalsätt inte ännu valts/satts. Har kunden ”Betalsätt väljs senare” behöver ett annat betalsätt anges när den markeras som betald.

- Tydligare att kunna se vilka specifika betalningar som är kopplade till utbetalningarna för kortbetalning internet. Detta syns under Ekonomi > Klientmedelskonto > Utbetalningar och därefter ”Visa”.

- Möjligt att ställa in att kortutbetalningarna också bokförs per automatik. Ställs in under Inställningar > Allmänt > Kortbetalningar och man väljer där vilket bokföringskonto på vilket transaktionskostnaden ska bokföras samt konto för utbetalningarna.

- Det går nu koppla kostnadsställen till rabatter.

- Det går nu att sätta en grupp som ansvarig för ekonomin, och därmed dela ansvaret för att matcha fakturor och se misslyckade medgivanden. Uppdateras under Inställningar > Allmänt.

Medlemssidan

- Går nu att ställa in vilka fält kunder själva måste fylla i/ändra från medlemssidan. Ställs in via Inställningar > Kundinformation i den nya kolumnen ”Ändras av medlem”. Det som är satt som obligatoriskt för kund men som kund inte fyllt i kommer nu upp i en dialogruta så att de får uppdatera uppgifterna när de går in på medlemssidan. Detta löser problemen med ofullständiga uppgifter om de exempelvis skapat konto genom Facebook.

- Rätt datum för varningarna som syns på medlemssidan.

- Tydligare boka-knapp på resursbokningen.

- Det går nu att själv uppdatera sin pinkod för kortet/taggen till dörren om ni använder den utökade integrationen för låsta dörrar.

- Tydligare att man har produkter i varukorgen efter att man valt dem i butiken.

- Tydligare vilken kalender det är man hämtar vid synkning, sina egna bokningar alternativt alla schemats pass. Även tydligare information om att google kalender kan ta lite tid för synkning.

Kurser

- Sluttid visas nu på kursens sida på medlemssidan.

- Om ett pass är kopplat till en kurs så visas information på aktiviteten att det är kopplat till en kurs och det finns en länk därifrån för att gå vidare till att köpa kursen.

- Kurser i butiken skickar en nu vidare till bokning av själva kursen.

- Bättre felmeddelande om man försöker boka kurs som man redan är bokad på.

- I listan med kursens anmälda på adminsidan visas nu om kunden ännu betalt kursen eller ej.

- Går nu att enkelt kopiera en kurs, för att få med samma information till nästa gång kursen ska köras.

- Går välja hur kurserna ska sorteras på medlemssidan, efter kursens namn, startdatum, slutdatum eller när kursen skapades.

Övrigt

- Möjlighet att skapa mallar för utskick. Skapas under Utskick > Mallar.

- Förbättrad hjälpknapp i systemet. Klickar man på den finns det nu länkar till manualer och filmer samt möjlighet att hämta hem program för supportens anslutning och fjärrstyrning.

- Går nu att ställa in inpasseringstider på träningskort över natt/passerat midnatt, exempelvis från 05:00 till 01:00

- Går nu att ta bort och ändra tillbaka till standardljuden som spelas vid inpassering.

- Tydligare information om användning av cookies som användaren måste godkänna.

- Har man medlemskap finns nu en snabblänk i menyn och en standardflik bland Kunder > Sök.

- Går att skapa rapport för de som har medlemskap men som saknar träningskort.

- Det går nu att lägga en Att göra-uppgift på en grupp, så att vem som helst i gruppen ta sig an uppgiften. Att göra-listan har även fått ett lyft för att enklare kunna se olika uppgifter. Det är även möjligt att med rätt behörighet kunna se samtliga anställdas uppgifter.

- Möjlighet att tillåta sen avbokning men då ge kunden en varning. Ställs in under Inställningar > Allmänt > Gruppträning. Kunden får då en varning om bokningen tas bort efter att sista avbokningstid passerat.

- Det finns nu ”Först till kvarn”-funktion på kösystemet till pass. Ställs in under Schema och ändring på kategorin. Då får alla som står i kö ett meddelande när det blir plats ledig. Den som först kommer in och bokar får då platsen.

 

Kontakta vår support för mer information.

post

Jobba hos oss

Vi fortsätter att bli större och vi får alltmer att göra. Nu söker vi ytterligare en säljare och support för att underlätta för vårt team.

Vill du eller känner du någon som vill arbeta med en ung och snabbväxt startup så tveka inte på att söka via länkarna nedan!

 

Säljare: https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Hitta-jobb/Platsbanken/annonser/22768167

Support: https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Hitta-jobb/Platsbanken/annonser/22768240

post

NY VERSION SÖNDAG 2018-06-24

Nu på söndag uppdaterar vi alla system med nya funktioner och anpassningar. Samtliga kunder kommer få tillgång till alla nya funktioner.

Uppdateringen innebär bland annat den nya modulen Inloggning med mobilt BankID, förenkling och utökad information på medlemssidan och fortsatt mobilanpassning.

 

Inloggning med mobilt BankID

- Ny modul för att kunna logga in med mobilt bankid. Kommer innebära rörlig kostnad per inloggning. Går ställa in krav på inloggning med mobilt BankID för personalen, men ändå fortsätta tillåta inloggning med vanliga användaruppgifter eller facebook för kunderna.

Övrigt

- Flera knappar och tabeller har uppdaterats och mobilanpassats.

- Glömt lösenord till SMS fixat och i funktion.

- Det går nu se vilka som har öppnat inbjudan som skickats ut vid inbjudan till aktivitet.

- Betalsätt faktura kan nu ställas in till ”Tillåt kunder att fakturera företag”. Funktionen möjliggör att man på den egna medlemssidan kan ange en annan adress till vilken fakturan ska skickas. Kunden som beställer kvarstår då som betalningsansvarig, men på fakturan står rätt uppgifter det företag som ska betala.

- Det går nu att redigera en kursbokning om något blivit fel eller den som anmält sig vill ändra sina svar.

- Resursförbättring så adminsidan laddar snabbare för de som har väldigt många bokade på en kurs.

- Tydligare att man är varnad och spärrad samt information om varför man fått en varning syns nu på medlemssidan.

- Möjligt att utöka den externa skärmen så att kunder som passerar in kan boka sig på pass i närtid. Funktionen aktiveras under Inställningar > Allmänt > Inpassering.

 

Kontakta vår support på 013-101840 för mer information.

Trevlig midsommar!

post

Ny version söndag 2018-05-20

Nu på söndag uppdaterar vi alla system med nya  funktioner och anpassningar. Samtliga kunder kommer få tillgång till alla nya funktioner.

Uppdateringen innebär bland annat förenkling i flödet till bokning och köp för nya kunder på medlemssidan, bättre vy i mobilappen, anpassningar för GDPR, möjligheten att tidsinställa utskick, enklare navigering i systemet och mycket mer.

För exempelbilder på uppdateringar se längst ner.

Medlemssidan

- Oavsett vart man är på medlemssidan och väljer att logga in eller skapa konto så kommer det upp i en popup och man är kvar på samma ställe när man väl loggat in. Detta för att inte tappa bort sig i flödet. (Se bild 1)

- Ett smidigare flöde från att man hittat ett pass, till att man kan skapa nytt konto och köpa rätt träningskort eller engångsbiljett. Även smidigare flöde för befintliga kunder som inte har rätt träningskort men ändå vill boka sig på gruppass. (Se bild 2)

- Köper man kort eller köper engångsbiljett samtidigt som man bokar ett pass kan man nu enkelt hitta tillbaka till passet efter man slutfört betalningen.

- Det finns nu möjlighet att ändra texten som står mellan loggan och fälten man fyller i för att skapa konto, ändras under Inställningar > medlemssidan.

- Det går nu lägga in google analytics spårningskod för att spåra besökare på medlemssidan. läggs in under inställningar > medlemssidan

- Tydligare vad som är obligatoriskt när man skapar nytt konto

Bättre mobilvy

- Knappar, och sidor har fått en ordentlig översyn och är mer mobilanpassade.

- Det är tydligare vilken dag som är aktivt i kalendern.

- Inställda pass visas tydligare i mobilen.

- Menyn via bilden placeras korrekt och inte under sidomenyn.

GDPR

- Det går nu hämta ut all information som finns för en specifik kund. Personal gör det via kundkortet och längst ned finns knapp för att hämta data.

- Att ta bort en kund från kundregistret är nu enklare och tydligare. Antingen Ta bort direkt, eller Markera för borttagning. Tar man bort direkt får man tänka på att vissa bidrag och annat kan försvinna. Enligt lag är Markera för borttagning helt ok.

- Det finns även möjlighet att aktivera automatisk rensning av inaktiva kunder vilket ställs in under Inställningar > Allmänt. Detta ställs in utifrån antal månader efter senast aktivitet exempelvis bokning, köp eller inpassering.

- Det är nu möjligt att ändra samt ta bort texter och poster man i journalen.

Bjud in och tipsa

- Från varje pass kan man enkelt dela via facebook samt tipsa en kompis via e-post.

- Personal kan nu skicka inbjudningar till pass till personer som inte är registrerade i systemet, de behöver bara mata in e-post. Kan skicka till fler samtidigt med hjälp av separera med , . (Se bild 3)

Utskick

- Utskick går att tidsinställa genom att välja ett framtida datum, Fram till datumet då utskicket ska göras går det att ändra texterna eller välja att ta bort och avbryta planerat utskick.

Ekonomi

- Det går nu att använda Kostnadställen i systemet. Dessa läggs in under Inställningar > Allmänt och tabben Ekonomi. Kostnadsställe anges på produkterna på samma sätt som bokföringskonto. Vilket sedan kommer  med i bokföringsexporten. (Gäller endast de som redan använder sidoordnade bokföringen)

- Om kund väljer faktura i webshopen utan komplett angiven adress varnar systemet och kräver en komplettering.

- Det går nu tillåta manuella betalsätt i webbshoppen. Ni kan tex lägga in friskvårdscheckar, så kan kunden välja det i webshoppen, det lägger sig då som en obetald betalning på kunden. Personalen markerar sedan skulden som betald när pengarna kommit in.

Övriga uppdateringar

- Medlemskap och träningskort läggs på kunder fritt på rätt sätt om det ligger som inkluderande produkter i kurser.

- Spärr så man inte kan köpa mer än ett medlemskap per gång i webshopen, samt varning om man försöker köpa nytt när man redan har ett.

- Möjligt att importera inpasseringar från tidigare system.

- Grattis på födelsedagsljudet ska nu spelas vid inpassering.

- Har man gjort ändringar i en popup och stänger utan spara får man fråga om man verkligen vill stänga. Samma fråga visas om man råkar klicka utanför, detta för att undvika att man råkar stänga dialogrutan utan att spara.

- Man kan enkelt navigera till kundkortet om man är inne på listan med anmälda till kurs.

- Inställningarna för hur man kan boka och andra inställningar kopplade till gruppbokningen är flyttade och återfinns under gruppkategori. Schema > Inställningar och sen kategorierna. (Se bild 4)

Bild 1: Popupfönster inloggning

Bild 2: Passbokning utan giltigt träningskort

Bild 3: Passinbjudan från personalsidan

Bild 4: Inställningar schema

post

GDPR

Den 25 maj kommer en ny EU-förordning; GDPR. Den bygger på den tidigare lagstiftningen PUL (Personuppgiftslagen) men kommer innebära en del förändringar. Denna nya förordning reglerar hur ett företag får hantera personuppgifter och vilka rutiner som behöver finnas kring hanteringen.

Nedan finns information om hur Gymsystem anpassas för att underlätta för er att nå de nya kraven.
Personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde
Ni är personuppgiftsansvariga för de personuppgifter som ni samlar in från era kunder. Det innebär att ni är ansvariga för vilka uppgifter som samlas in, att ha ett personuppgiftsregister och hur dessa hanteras. Zoezi är personuppgiftsbiträde. Det innebär bland annat att vi ska agera enligt era direktiv (exempelvis om någon vill bli bortglömd). Precis som tidigare så ställer ni själva in vilken information ni väljer att samla in om era medlemmar.
Mer information till kunden
En av de grunder som får användas för att samla in personuppgifter är avtalsgrunden. Det vill säga att om ni har ett avtal med en kund har ni också möjlighet att samla in de uppgifter som behövs för att ni ska kunna fullgöra er del av tjänsten. Om era kunder köper medlemskap/träningskort via webbshoppen så godkänner de också era allmänna villkor. Ni lägger in en länk till era allmänna villkor under Inställningar -> Allmänt.
När kunden har gjort ett köp via webbshoppen kommer det att skickas en kopia på era allmänna villkor i det bekräftelsemejl som kunden får.
Förenklingar i systemet
GDPR ställer krav på hur programvara som hanterar personuppgifter ska vara utformad. Dessa krav uppfyller Gymsystem. Uppdateringar kommer göras inför den 25 maj som underlättar för er att hantera eventuella effekter av förordningen.
Om någon vill bli glömd kommer det nu bli enklare för er som administrerar i systemet att ta bort ett konto.
Om någon vill ha ut den information som finns om dem kommer det bli lättare för er som administratörer att plocka ut denna. Om någon begär ut sin information rör detta dock all information som ni har om personen och inte bara det som finns i Gymsystem utan även ex. mejl.Tänk också på att även det som ni skriver i journalfunktionen är sådant som kan begäras ut och ska vara relevant.
En funktion för automatisk rensning kommer att införas på sikt. Möjlighet kommer då att finnas att ställa in att systemet automatiskt ska radera konton för personer som inte varit kunder under en viss tid. Ni bestämmer naturligtvis själva om ni vill använda denna funktion eller inte.
Dessa förändringar kommer automatiskt läggas på era system och ni behöver inte göra någonting.
Medskick
Fundera igenom vilka personuppgifter ni idag samlar in och vilka som ni har ett syfte med att faktiskt spara. Tänk på att vissa personuppgifter (ex. hälsostatus) är av känslig karaktär vilket medför högre krav för att ni ska få lagra dessa. Spara de personuppgifter som ni behöver och kan motivera men inte mer än så.
Nya allmänna villkor
Vi kommer att uppdatera våra allmänna villkor. Det kommer bli tydligare vilka skyldigheter vi har gentemot er gällande hanteringen av personuppgifter och på vilket sätt vi jobbar för att uppnå de krav som ställs.
Om ni har några ytterligare frågor kring detta är ni varmt välkomna att höra av er!
post

2018-03-25 släpps den nya versionen

Nu på söndag 2018-03-25 uppdaterar vi alla system med nya fräscha funktioner. Samtliga funktioner kommer att finnas tillgängliga för samtliga kunder.
Import / export
Kunder, passtyper, kort, mm kan nu importeras och exporteras via Inställningar > Import. Det går att exportera data, uppdatera flera rader och sen importera den uppdaterade informationen. Detta förenklar om ni vill göra massändringar.
Lagerhantering
Det går att ange leverantör samt inköpspris för lagerförda varor. Lagerrapport har lagts till.
För att aktivera funktionen, välj ”Begränsat antal” på varje enskild produkt under Inställningar-> Försäljning ->Produkter. Därefter finns det möjlighet att fylla i inköpspris och leverantör. Under Statistik ->Rapporter finns sedan all information tillgänglig.
Förbättringar kring inpassering
Kör ni med Tidomat förinpassering kan nu nu köra Inpassering med kort/tagg + kod. Komplettera inpasseringen med kort med en fyrsiffrig kod som väljs av admin. Fungerar för både befintliga Tidomatcentraler och nya. Kontakta vår support för att aktivera funktionen!

Vi kör nu även igång pilotprojekt där vissa kunder kan öppna dörren via mobilen, håll utkik för mer information.

Flera förbättringar
+ Förbättringar av Min sida med mer information för medlemmarna. Medlemmen kan tex klicka på en inbokad aktivitet för att se mer information.
+För resurser, kunna hämta position från adress
+ Kunder/medlemmar kan hämta kalender och synka sina aktiviteter med sin mobil.
Kontakta vår support på 013-10 18 40 eller maila support@zoezi.se för mer information.
post

Ses vi på Träffpunkt Idrott?

Den 5-7 mars pågår Träffpunkt Idrott på Svenska mässan i Göteborg. Vi på Zoezi ställer ut med Gymsystem i monter A02-32. Hämta och skriv ut en fribiljett och kom och besök oss! Ta gärna med någon mer som behöver ett modernt affärssystem med bokning och betalning för träningsanläggningar. Varmt välkomna!

Läs mer och hämta er fribiljett här.

Zoezi är även en av 5 nominerade till Träffpunkt idrottspriset. Vi är så klart väldigt glada för det och håller tummarna för att vi ska gå hela vägen till seger. Det skulle vara väldigt kul om ni vill gå in och rösta på oss, Zoezi. Röstningen kan ni läsa om här.