facebookFelsökning vid problem med kassa – Gymsystem

Felsökning vid problem med kassa

Om du inte kan genomföra köp i kassan genom kortterminalen beror det oftast på att:

1) programmet Gymsystem inte är startat på datorn eller

2) kortterminalen har fått en annan IP-adress efter avbrott i drift. Avbrottet kan bero på ett strömavbrott eller nätverksfel. Följ guiden nedan för att felsöka enheten.

Börja med att gå in på ditt system och öppna kassan. Starta ett köp med kortbetalning som betalsätt och undersök vilket felmeddelande som dyker upp. Hantera därefter beroende på vilket felmeddelande du får:

1. Vid felmeddelande “Appen är inte startad” beror det troligtvis på att programmet Gymsystem inte körs. Verifiera att du har programmet igång genom att titta i de öppna programmen i aktivitetsfältet (Eller i Dock på Mac). Ser du inte programmet, sök efter det på din dator och starta det. Vanligtvis loggas du in automatiskt – logga annars in med uppgifterna du har till systemet. Avvakta i någon minut, prova sedan att genomföra ett köp igen.

2. Vid felmeddelandet “Kan inte ansluta till kortterminalen” beror det troligtvis på att IP-adressen i din betalterminal inte stämmer överens med den angivna adressen i systemet. Vid avbrott kan routern tilldela en ny adress till terminalen, varför systemet inte kan hitta den. Det kan också bero på ett nätverksfel som gör att terminalen inte ansluter till ert lokala nätverk. Säkerställ att terminalen är ansluten genom att verifiera att nätverkssymbolen lyser (tre gröna rektanglar). Följ sedan stegen nedan beroende på terminal-typ för att säkerställa att IP-adresserna stämmer överens. 

ICT250

1. Tryck på Meny på din Bambora-terminal

2. Slå in lösenord “2020”

3. Tryck 4 på knappsatsen, Hjälp

4. På rad 11 står IP-adressen, skriv ner den eller behåll denna skärm uppe

5. Logga in på Zoezi om du inte redan är inloggad

6. Navigera till Inställningar > Kassa

7. Klicka Ändra på den kassa/terminal du felsöker

8. *Se till att adressen i fältet Terminal ip stämmer överens med det som visas i Bambora-terminalen. Om de inte matchar, skriv in adressen från Bambora-terminalen i fältet

9. Stäng ner alla menyer och gå tillbaka Bambora-terminalens ursprungsläge

10. Vänta i någon minut och prova sedan att genomföra ett kortköp

*Om ett segment i IP-adressen börjar med 0 (noll), skriv inte med dessa nollor. Exempel:

Bambora visar 192.168.010.52 => skriv in 192.168.10.52

Bambora visar 192.168.001.52 => skriv in 192.168.1.52

Lane 3000

1. Tryck på Menu på din Bambora-terminal

2. Slå in lösenord “2020”

3. Tryck 4 på knappsatsen, Support

4. Tryck 4 på knappsatsen, Om

5. Tryck 2 på knappsatsen, Kommunikation

6. Använd nedåtpilen ovanför knappsatsen med siffror för att scrolla neråt

7. På fjärde raden under rubriken Ethernet står IP-adressen

8. *Se till att adressen i fältet Terminal ip stämmer överens med det som visas i Bambora-terminalen. Om de inte matchar, skriv in adressen från Bambora-terminalen i fältet

9. Stäng ner alla menyer och gå tillbaka Bambora-terminalens ursprungsläge

10. Vänta i någon minut och prova sedan att genomföra ett kortköp

*Om ett segment i IP-adressen börjar med 0 (noll), skriv inte med dessa nollor. Exempel:

Bambora visar 192.168.010.52 => skriv in 192.168.10.52

Bambora visar 192.168.001.52 => skriv in 192.168.1.52

Upplever du fortfarande problem med kassan?

Vänligen kontakta Zoezis support under våra öppettider för att få hjälp med ditt ärende.