facebookFelsökning vid problem med Tidomat – Gymsystem

Felsökning vid problem med Tidomat

Har du problem med din Tidomat-inpasseringsutrustning? Följ denna guide för att felsöka och återställa hårdvaran till normalt fungerande skick. Du kan behöva tillgång till centralenheten och en dator uppkopplad på samma nätverk som utrustningen. I vissa fall kan du behöva en torxmejsel.

Varför utrustningen kan sluta fungera beror oftast antingen på att:

1) strömmen har gått och omstarten inte blev korrekt eller

2) internetuppkopplingen har tappats. Oftast hoppar allt igång av sig själv, men ibland händer det att man behöver rätta till det manuellt.

Problem som kan uppstå:

Läsaren/centralenheten lyser inte

Läsaren tar inte emot några kort

Dörr öppnas men inpasseringar registreras inte

Nya kort kan inte komma in

Läsaren/centralenheten lyser inte

Om läsaren inte lyser alls beror det på att strömförsörjningen inte fungerar. Det kan antingen bero på felkoppling i installationen eller spänningsspikar efter åska. Kontrollera först att strömkabeln till centralenheten är ansluten – passa också på att kontrollera så att centralenheten lyser. Prova sedan att koppla ur strömsladden från eluttaget, och koppla sedan in den igen efter några sekunder. Avvakta till dess att centralenheten startat upp igen. Om läsaren fortfarande inte lyser behöver den troligtvis bytas ut eller ses över av elektriker. Kontakta supporten så får du hjälp att undersöka vidare och eventuellt byta ut läsaren. 

Läsaren tar inte emot några kort

Om läsaren inte registrerar ett kort eller en bricka kan det bero på att den är spärrad. Kontrollera först att det inte finns några synliga skador på läsaren. Är läsaren spärrad lyser den med röd lampa (gul lampa väntar på input och grön lampa är godkänd bricka/kort). Spärren kan dels bero på att läsaren upptäckt skador, eller att inställningarna är justerade till att spärra tillgång vid en viss tid. För att felsöka ytterligare behöver du via din dator ansluta till Tidomat i nätverket.

Kom åt Tidomatens webbgränssnitt

Innan du börjar med stegen nedan, kontrollera att utrustningen har ström och lyser – både på centralenheten och på läsaren. Kolla även att nätverkskabeln sitter i ordentligt. För att komma åt nätverkskabeln behöver du skruva loss fronten på centralenheten. Se även till att nätverkskabelns andra ände går in i rätt port i routern.

Windows

1. Gå till Start i Windows (Klicka längst ner till vänster i aktivitetsfältet eller tryck på Windows-tangenten)

2. Sök efter Den här datorn.

3. I rutan som dyker upp finns ett menyfält till vänster – klicka på Nätverk (hittas oftast längst ner i listan)

4. *Hitta enheten som heter smartONE och dubbelklicka på den.

*Finns ingen sådan enhet i listan, följ istället guiden för Mac nedan. Notera att du inte ska skriva in “.local” på slutet om du använder Windows. 

Mac

1. Öppna centralenheten med torxmejsel om du inte redan gjort det

2. Starta webbläsaren i din dator

3. Inuti centralenheten finns en klisterlapp – högst upp till höger på den finns en adress som lyder http://slx-XXXXXX

4. Skriv in denna adress i webbläsarens adressfält. Lägg sedan till “.local” på slutet, tryck Enter. 

Du bör nu landa i Tidomatens gränssnitt och se en inloggningsskärm. Inloggningsuppgifter från fabrik är “admin” både för användare och lösenord. 

Felsökning i Tidomat

Börja med att undersöka spärren genom att klicka på menyvalet Tidsstyrning, därefter Lista. Är någon tidsstyrning aktiv så dyker det upp i listan. En svart bock berättar om en tidsstyrning är aktiv; finns en tidsstyrning med namn “Spärra dörr” aktiv, stäng av den. Det kan antingen göras genom att justera för vilka tider den är aktiv via den gröna pilen, alternativt raderar du den genom den röda knappen. 

Är ingen tidsstyrning aktiv, klicka istället på menyvalet Dörrar, sedan Lista. Varje ansluten läsare visas på en separat rad med anslutningsplint, namn, läsartyp och status. Till höger om status dyker symboler upp om det är något fel på dörren. Se symbollista nedan. 

Är dörren off-line eller spärrad kan det räcka med att starta om Tidomat genom att dra ur strömsladden och sätta in den igen. Om symbolerna fortfarande visas kan du göra en återställning med hjälp av en fysisk knapp som sitter i centralenheten. Återställningen gör inte att data i Tidomaten tas bort. Vänd dig till Zoezis support om du behöver hjälp att hitta knappen. 

Är dörren forcerad, eller fortfarande visar ovan nämnda symboler efter omstart/återställning rör det sig troligen om ett elfel vilket en elektriker behöver se över.

Dörr öppnas men inpasseringar registreras inte

Om inpassering är möjlig trots att inga loggar skapas hos Zoezi beror det på att kopplingen mellan Tidomat och Zoezi är bruten. Normalt sker all kontroll av inpassering externt i Zoezi som kollar av träningskorten på medlemmarna. Om kopplingen är bruten kan medlemmar som läst sitt kort/bricka sedan innan fortfarande öppna dörren då Tidomat lagrar data i 30 dagar – Zoezi får däremot ingen data från Tidomat om att en inpassering gjorts. För att koppla ihop systemen igen, följ stegen nedan. 

Kom åt Tidomatens webbgränssnitt

Innan du börjar med stegen nedan, kontrollera att utrustningen har ström och lyser – både på centralenheten och på läsaren. Kolla även att nätverkskabeln sitter i ordentligt. För att komma åt nätverkskabeln behöver du skruva loss fronten på centralenheten. Se även till att sladdens andra ände går in i rätt port i routern.

Windows

1. Gå till Start i Windows (Klicka längst ner till vänster i aktivitetsfältet eller tryck på Windows-tangenten)

2. Sök efter Den här datorn.

3. I rutan som dyker upp finns ett menyfält till vänster – klicka på Nätverk (hittas oftast längst ner i listan)

4. *Hitta enheten som heter smartONE och dubbelklicka på den.

*Finns ingen sådan enhet i listan, följ istället guiden för Mac nedan. Notera att du inte ska skriva in “.local” på slutet om du använder Windows. 

Mac

1. Öppna centralenheten med torxmejsel om du inte redan gjort det

2. Starta webbläsaren i din dator

3. Inuti centralenheten finns en klisterlapp – högst upp till höger på den finns en adress som lyder http://slx-XXXXXX

4. Skriv in denna adress i webbläsarens adressfält. Lägg sedan till “.local” på slutet, tryck Enter. 

Du bör nu landa i Tidomatens gränssnitt och se en inloggningsskärm. Inloggningsuppgifter från fabrik är “admin” både för användare och lösenord. För att komma åt alla nödvändiga funktioner behöver du logga in ytterligare en gång som systemadministratör. I menyn till vänster klickar du på Verktyg, och sedan System login. Lösenordet från fabrik är “smart”. Om kopplingen är bruten räcker det oftast med att ladda om integrationen till Zoezi. Följ stegen nedan:

1. Klicka på System i menyn till vänster

2. Klicka på Integration

3. Klicka på den gröna pilen på raden ExternalRequest

4. Klicka på Spara längst ner på sidan.

Integrationen laddas nu om – Tidomat och Zoezi kopplar upp sig mot varandra. Vänta i någon minut, och prova sedan att läsa ditt kort/bricka i läsaren. 

Nya kort kan inte komma in

Om nyregistrerade kort inte kan låsa upp dörren beror det på att kopplingen mellan Tidomat och Zoezi är bruten. Tidomat får information om behöriga medlemmar från Zoezi; saknas kopplingen nekar Tidomat tillträde till dessa nya kort. Äldre kort som gjort en inpassering när kopplingen var aktiv kan fortfarande öppna dörren då Tidomat lagrar data lokalt i 30 dagar. Nyregistrerade kort som ännu inte hunnit lagras kommer alltså inte komma in om kopplingen är bruten. 

Kom åt Tidomatens webbgränssnitt

Innan du börjar med stegen nedan, kontrollera att utrustningen har ström och lyser – både på centralenheten och på läsaren. Kolla även att nätverkskabeln sitter i ordentligt. För att komma åt nätverkskabeln behöver du skruva loss fronten på centralenheten. Se även till att sladdens andra ände går in i rätt port i routern.

Windows

1. Gå till Start i Windows (Klicka längst ner till vänster i aktivitetsfältet eller tryck på Windows-tangenten)

2. Sök efter Den här datorn.

3. I rutan som dyker upp finns ett menyfält till vänster – klicka på Nätverk (hittas oftast längst ner i listan)

4. *Hitta enheten som heter smartONE och dubbelklicka på den.

*Finns ingen sådan enhet i listan, följ istället guiden för Mac nedan. Notera att du inte ska skriva in “.local” på slutet om du använder Windows. 

Mac

1. Öppna centralenheten med torxmejsel om du inte redan gjort det

2. Starta webbläsaren i din dator

3. Inuti centralenheten finns en klisterlapp – högst upp till höger på den finns en adress som lyder http://slx-XXXXXX

4. Skriv in denna adress i webbläsarens adressfält. Lägg sedan till “.local” på slutet, tryck Enter. 

Du bör nu landa i Tidomatens gränssnitt och se en inloggningsskärm. Inloggningsuppgifter från fabrik är “admin” både för användare och lösenord. För att komma åt alla nödvändiga funktioner behöver du logga in ytterligare en gång som systemadministratör. I menyn till vänster klickar du på Verktyg, och sedan System login. Lösenordet från fabrik är “smart”. Om kopplingen är bruten räcker det oftast med att ladda om integrationen till Zoezi. Följ stegen nedan:

1. Klicka på System i menyn till vänster

2. Klicka på Integration

3. Klicka på den gröna pilen på raden ExternalRequest

4. Klicka på Spara längst ner på sidan.

Integrationen laddas nu om – Tidomat och Zoezi kopplar upp sig mot varandra. Vänta i någon minut, och prova sedan att läsa ditt kort/bricka i läsaren. 

Upplever du fortfarande problem med Tidomat?

Vänligen kontakta Zoezis support under våra öppettider för att få hjälp med ditt ärende.